تب مالت (بروسلوز)

2018-08-13 244view 0comment

تب مالت (بروسلوز)

این بیماری از جمله عفونت هایی است که به عنوان یک بیماری شغلی در نظر گرفته میشود و بیشتر در افرادی که با دام سرو کار دارند از جمله دامداران، کشاورزان، دامپزشکان و کارگران کشتارگاه ها مشاهده میشود. علاوه بر این بروز تب مالت در افرادی که از شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه استفاده میکنند نیز دیده میشود.

انتقال تب مالت از طریق خوردن شیر خام و فراورده های لبنی غیر پاستوریزه و همچنین تماس با بافت، خون، ادرار و ترشحات بدن حیوان آلوده رخ میدهد.

 

علائم بیماری و تشخیص:

تب به شکلهای مختلف متناوب، مداوم و یا نامنظم از علائم مهم این بیماری است. در کنار آن سردرد، ضعف و بیحالی، تعریق، درد مفاصل، کاهش وزن و دردهای عمومی نامشخص در تمام بدن از دیگر علائم تب مالت است. گاهی ممکن است این بیماری بصورت افسردگی و یا ناباروری بروز کند. به دلیل همین تظاهرات مختلف و متعدد و غیر اختصاصی است که به تب مالت بیماری هزار چهره میگویند. عامل این بیماری میتواند کبد، طحال، استخوان ها، مهره های ستون فقرات، بیضه ها و سایر نقاط بدن را درگیر کند

تشخیص این بیماری در کنار شرح حال و علائم بالینی با جدا کردن عامل بیماری از نمونه های بالینی و یا تستهای سرمی میباشد.

در بیماری که با تشخیص تب مالت تحت درمان قرار میگیرد لازم است اطرافیان و اعضاء خانواده وی نیز مورد بررسی از نظر ابتلا به این بیماری قرار گیرند زیرا آنها نیز احتمالا در معرض همان دام ها یا فراورده های لبنی آلوده قرار گرفته اند.

برای مطالعه بیشتر :  هاری

 

پیشگیری:

استفاده از شیر و فراورده های لبنی پاستوریزه و در مواردی که از شیر محلی استفاده میشود حتما باید قبل از مصرف جوشانده شود و در مورد پنیر نیز حداقل به مدت دو ماه در آب نمک نگهداری شود و پس از آن مصرف شود.

در مورد تماسهای شغلی نیز توصیه میشود کشاورزان و دامداران و کارگران کشتارگاه ها و کارخانجات بسته بندی گوشت در موارد تماس با لاشه یا محصولات دامی تهیه شده از حیوانات مشکوک جوانب احتیاط را رعایت کنند.

افرادی که با پوست حیوانات در تماس هستند میبایست از پوشش محافظ دستها و بدن استفاده کنند.

منبع : دیجیتال پزشک

اشتراک گذاری :
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات

Articles