نحوه انتخاب روانپزشک

2019-10-15 469view 0comment

تفاوت بین روانپزشک و روانشناس را بدانید

روان شناس  و روانپزشک کارهایی را انجام می دهند که گاه شبیه هم هستند اما در این بین تفاوت هایی هم وجود دارد که ما شما را با این تفاوت ها بیشتر اشنا میکنیم

۱ . روانپزشک ها پزشکانی هستند که به روند بهتر شدن بیماری شما اعم از افسردگی و اضطراب بسیار کمک میکنند این متخصصان باید مدارک لازم را با آموزش های گسترده به دست بیاورند اما با این تفاوت که اموزش های این دو با یکدیگر تفاوت دارد.

روانشناس ها در طول دوره ی ۴ تا ۶ ساله رشته مشاوره یا روان شناسی بالینی را پشت سر میگذرانند.
تمامی روانپزشک ها پزشک هستند . انها یک دوره بسیار کامل هفت ساله پزشکی عمومی و یک دوره ی دیگر رزیدنتی تخصصی با مدت زمان ۴ سال را برای شناسایی بیماری و درمان اختلالات برای بهبودی بیماریهای روان به اتمام رسانده اند.

۲ . یک مساله مهم تشخیص است. امروزه می‌دانیم بسیاری از اختلالات روانی بدلیل تغییراتی در ارتباط بین سلولهای مغزی و یا مسائل هورمونی اتفاق می‌افتند که جهت تشخیص آن نیاز به ارزیابی پزشکی می‌باشد.

۳ . تفاوت دیگر روان شناس و روانپزشک در روش درمان است. روان شناسان از طریق مداخلات روانشناختی اقدام به درمان می‌کنند. اما مداخلات درمانی روانپزشک ها با روش‌های غیر دارویی و یا تجویز دارو انجام می‌شود.

متخصص اعصاب و روان

در چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنید :

۱ . کسانی هستند که مشکل خود را میدانند و می بینند ، برای مثال فرد مضطربی که کوچکترین اتفاق ها هم او را نگران میکند و از خود واکنش های بسیار شدیدی بروز میدهد ، افرادی که دچار وسواس هستند که نمیتوانند افکار و ذهن خود را کنترل کنند و یا با تمیزکاری و شست و شوی مداوم هم خود و هم اطرافیانشان را مورد اذیت قرار میدهند.
۲ . افرادی که در روابط اجتماعی و رابطه با دیگران دچار مشکل می شوند این افراد به رفتار های خود توجهی ندارند و بیشتر به چگونگی رفتار بقیه با خود توجه میکنند که اگر این رفتار مطابق با سلیقه و میلشان نباشد دچار نارضایتی و ناراحتی میشوند ، دلیل مراجعه این افراد به روانپزشک افزایش تحمل و طاقت خود برای سازش با انسانها و محیط اطراف خود است ، اما انها رفتار های غیر انطباقی خود را نیز باید تغییر دهند.
۳ . افرادی که برای گرفتن تصمیم های مهم و یا معمولی خود پیش مشاور میروند . از طرفی دیگر مشاور برای بهبود روند زندگی ، تربیت فرزندان ، مشاوره برای ازدواج و … موثر است
۴ . افرادی که دچار اختلالات شخصیت می‌باشند.۵٫ افرادی که دچار انواع ترس‌های مرضی هستند.
۵ . افرادی که دچار تغییراتی در الگوی خواب و اشتها و … می‌شوند.
۶ . افرادی که با تجربیات غیرعادی روان‌پریشانه و اختلال در تفکر مواجه‌اند.
۷ . افرادی که به انواع مواد روی می‌آورند.
۸ . افرادی که در زندگی زناشویی، از نظر رابطه زوج و نیز مسائل جنسی دچار مساله‌اند.
۹ . افرادی که در زندگی با چالشی مواجه شده و توان مدیریت آن و یا انطباق و سازگاری با آن را ندارند.

به طور کلی مراجعه به روانپزشک و رواندرمانگر اقدامی بسیار خوب و با نتایج مثبت است که به تمامی افراد توصیه میشود سالیانه علاوه بر چک آپ بدنی و جسمی برای چک آپ روانی نیز اقدام کنند.
تشخیص این موضوع که فرد باید به کدام روش تحت مداخلات درمانی قرار گیرد با اولین جلسه ای که فرد به روانپزشک مراجعه میکند انجام می‌شود .

ویژگی و مسئولیت های یک روانپزشک :

۱ . گرفتن شرح حال و تست های مختلف از فرد مراجعه کننده برای شناسایی و تشخیص بیماری و پیدا کردن راه بهبود و بهترین درمان
۲ . شناسایی وضعیت فیزیکی ، جسمی ، و ذهنی برای تعیین کردن میزان اختلالات
۳ . انجام معاینات و بررسی‌های تشخیصی تکمیلی

۴ . شخصی که وارد این شغل میشود باید علاقه ی زیادی به آن داشته باشد ، در صورت عدم علاقه روانپزشک نمیتواند یه حرف های بیمار گوش دهد و او را به بهترین شکل درمان کند
۵ . صبور بودن
۶ . رازداری ، زیرا بیشتر بیماران درباره خصوصی ترین مسائل زندگی خود با روانپزشک‌ شان صحبت میکنند.
۷ . قدرت انتخاب و راهنمایی درست و تصمیم گیری منطقی و به دور از احساس
۸ . انتخاب بهترین روش درمانی و تکمیل درمان

روانپزشک

منبع: https://drnamjoo.com/psychiatrist

اشتراک گذاری :
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات

Articles